“kort oefenen werkt goed” vele kwartiertjes en geconcentreerd.

Over Leren – Leren.

Belangrijke punten – voorwaarden die goed leren in de hand werken.


We leren het vlotst wanneer je deze punten goed in acht neemt:

Veel kwartiertjes oefenen werkt zeer goed.

Leer met voldoende AANDACHT – merk je ALERTHEID op –

Ben je erg gefocust, ga ervoor.

Ben je even niet zo alert, neem dat aan en verwacht minder diepe groei, er zijn andere momenten waar het weer vlotter gaat.

Leer met korte stukjes te werken – ga deze korte stukjes netjes instuderen. GOED HERHALEN / haal de fouten eruit, daarna oefen je 2 stukjes aan elkaar en zo bouw je dat op.

Neem voldoende BREAKS / want kwartiertjes oefenen geeft resultaat.

FOUTEN MOGEN MAKEN / en dan deze fouten er uit poetsen, overschrijven met betere oplossingen.

foto tips betreft aanleren
foto jonge vrouw met contrabas

 

TE VERWACHTE VALKUILEN, TRAP ER MAAR EENS NIET IN.

– De valkuil van het niet beseffen dat je mogelijk verbetering in aanpak van instuderen en later het inoefenen gaat moeten realiseren, dat vereist je aandacht.
– De dingen kunnen soms niet beter worden zonder iets te veranderen. Steeds maar weer herhalen in de hoop dat het vanzelf wel zal beter worden…
Steeds in het begin beginnen…

Steeds maar weer herhalen zonder je af te vragen waarom.

Steeds maar weer herhalen van gedeeltes die je eigenlijk allang kent.

– Veel te hoog tempo van je loopjes doornemen

– Spelen en studeren met je gedachten bij heel andere dingen. Vb. TV kijken …

– Te lang doorgaan. Geen concentratie, neem dan een pauze.

– Oefenen op een tijd dat je te erg moe bent. Ga dan wat leuks spelen, ontspannen.

– Niet genoteerd wat gewijzigd was. oh weer vergeten.

Wieke Karsten schrijft in haar boek, “Over musiceren, studeren en het brein” over het proces van muziek leren. Een van de stappen is ‘onderzoeken’. Hierover zegt zij:

Volop uitproberen en experimenteren is nuttig en leuk, en zorgt voor een grote hoeveelheid neurale verbindingen. Het brein krijgt daardoor de mogelijkheid om de uiteindelijk favoriete verbindingen te versterken en de rest weg te snoeien. Uitproberen en experimenteren zijn dus het tegenovergestelde van ‘geen fouten mogen maken’. Onszelf als het ware toestemming geven om te onderzoeken, geeft een gevoel van vrijheid: het leerproces hoeft nog niet klaar te zijn. En als de neurale bedrading een uiteindelijk vorm begint te krijgen, kunnen we iets.”

Karsten, In de muziek : Over musiceren, studeren en het brein (2019), 27.

 

Tip van Luc

Stel je zelf eens deze vragen voor en na oefenen

Iedere keer dat ik een poging doe om een (moeilijk) stuk te spelen, kan ik me deze vragen stellen: Dat helpt het groeien.

Wat lukt er al? welke maten of loopjes gaan al
Wat lukt er nog niet? Welke loopjes of vingerzettingen lukken nog niet?
Waarom lukt het nog niet? Waar struikel ik daar, en waarom, wat doe ik niet juist waardoor ik daar niet over geraak. 
Wat zal ik beter doen, anders doen de volgende keer? Schrijf je oplossing in het stuk, of wanneer je er niet uit komt, vraag het dan je docent ,die weet daar voor wel een oplossing. het hoort erbij, proberen fouten maken zoeken naar een oplossing, als je die oplossing vindt mooi anders vraag je zijn/haar inzicht even.

Adres van de lespraktijk

Buziaustraat 11

3034WC Rotterdam